پرسشهای مالیاتی ؛ بیمه و حسابداری
در این بخش به پرسشهای مالیاتی ؛ بیمه و حسابداری متداول مدیران و کارشناس کسبوکارها بر اساس مبانی قانونی هر یک پاسخ داده شده است.
حسابداری
پاسخ به پرسشهای شما در زمینه حسابداری
چرا بهجای دفاتر قانونی از نرمافزارهای پرکاربرد حسابداری استفاده نمیشود؟
بر اساس بخشنامه (۱۱۸/۹۴/۲۰۰-۹/۱۲/۹۴) استفاده از نرمافزارهای حسابداری بهجای تحریر دفاتر قانونی پیشبینینشده و تنها در اصلاحیههای جدید بند ۱-۳ ماده ۶ استفاده از نرمافزارهای حسابداری برای نگهداری اطلاعات دفاتر قانونی مجاز شده است اما لازم است که خلاصه ثبتهای انجام شده در دفاتر انجام شود.
اطلاعات مالی و حسابداری برای مدیران سازمان چه مواردی است؟
مدیران شرکتها باید نظارت دقیقی بر امور مالی بنگاه اقتصادی خود داشته باشند تا در آینده مشمول جرایم سنگین مالیاتی نشوند. حداقل اطلاعاتی که یک مدیر سازمان باید بر آنها اشراف داشته باشد عبارتاند از:
1 - زمان تشکیل پروندههای مالی و مالیاتی سازمان
2 - چگونگی نگهداری دفاتر مالی و حسابداری سازمان
3 - چگونگی تنظیم و ارسال اظهارنامه مالیاتی
4 - نحوه ارائه گزارشهای مالی و مالیاتی سازمان و اطلاع از اظهارنامه ارزشافزوده
5 - نحوه ارائه گزارشهای مالی فصلی سازمان
عدم ثبت چه مواردی از اسناد حسابداری باتوجهبه ماهیت حساب موجب رد دفاتر میگردد؟
بهموجب بند 2 ماده 20 آییننامه نحوه تحرير دفاتر عدم ثبت يك يا چند فعاليت مالي زمان قرارداد با بیمه متفاوت است.
آیا لازم است حسابهای انتظامی در ترازنامه افشا شود؟
حسابهای انتظامی از جمله حسابهایی هستند که نیاز به افشاء در ترازنامه ندارند.
آیا وظیفه حسابدار کاهش مالیات است؟
خیر. چرا که حسابداری روشی است جهت ثبت، تلخیص و طبقهبندی رویدادهای مالی است.
حال اگر ما از یک حسابدار خوب بهره بگیریم او میتواند بیلان مالی و گزارشهای دقیقی را استخراج نموده و در بحث امور مالیاتی نیز کمکهای شایانی را ارائه دهد.
یک حسابدار آشنا به قوانین مالیاتی میتواند باعث شود درآمدها، درست طبقهبندیشده و گزارش و اظهارنامه صحیحی را به اداره امور مالیاتی ارائه و از آن در مراجع قانونی و شورای حل اختلاف دفاع نماید.
پس میتوان نتایج کار حسابداری را بهگونهای کاهش مالیات نیز در نظر گرفت ولی کار اصلی حسابداری کاهش مالیات نیست.
این نگاه یک نگاه غلط بسیار عامیانه بوده و اگر کسی امروز حسابداری را با کاهش مالیات در نظر گیرد هیچگاه نمیتواند به آینده کاری خود به طور صحیح ادامه داده و کسب انتفاع نماید.
درصورتیکه دفاتر قانونی (دفاتر پلمپ) حسابداری گم شوند باید چه اقدامی انجام دهیم؟
بر اساس ماده 13 آییننامه تحریر دفاتر قانونی تبصره ۳ در صورت مفقود شدن دفاتر قانونی صاحب دفتر ظرف مدت 30 روز موظف است در دفاتر قانونی جدید امضا، پلمپ و عملیات مربوطه را ثبت نماید. هرگونه تأخیر در این امور در اعتبار دفاتر خللی ایجاد نمیکند.
بهترین نرمافزار حسابداری در ایران چیست؟
بهطورکلی بر اساس فرایند سازمان باید بهترین نرمافزار را تعیین کرد. نرمافزارهای هلو، سپیدار در ایران جزء پرکاربردترین نرمافزارها هستند.
آیا برونسپاری بخش حسابداری سازمان به همه توصیه میشود؟
برونسپاری خدمات حسابداری از جمله کارهایی است که در چند سال اخیر به دلایل متعدد طرفداران زیادی پیدا کرده است. با برونسپاری حسابداری میتوان سریعتر به اهداف سازمان دست یافت و از نظر اقتصادی نیز مقرونبهصرفه است. اگر مدیریت سازمانی را بر عهده دارید که برای اهداف خود برنامهریزی دارید برونسپاری واحد حسابداری میتواند هم هزینههای پرسنلی را کاهش دهد و نفع اقتصادی برای شما داشته باشد و هم باعث بهرهوری نیروی انسانی و رسیدن سریعتر به اهداف سازمان شود.
مالیاتی
پاسخ به پرسشهای متداول شما در زمینه امور مالیات و مسائل مالیاتی
مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی (مالیات عملکرد) برای اشخاص حقیقی چقدر است؟
تا 3 ماه پس از اتمام سال مالیاتی (31 خرداد سال بعد) فرصت برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خواهیم داشت.
مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی (مالیات عملکرد) برای شرکتها چقدر است؟
تا 4 ماه پس از اتمام سال مالیاتی (31 تیر سال بعد) فرصت برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خواهیم داشت.
مهلت ارسال لیست مالیات بر حقوق برای کلیه فعالین اقتصادی چقدر است؟
سی (30) روز پس از اتمام ماه، زمان لازم برای ارسال لیست مالیات بر حقوق است.
مهلت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده برای کلیه فعالین اقتصادی چقدر است؟
فرصت ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، تا 15 روز پس از پایان هر فصل است.
مهلت ارسال صورت معاملات فصلی (گزارش معاملات فصلی) برای کلیه فعالین اقتصادی چقدر است؟
فرصت ارسال اظهارنامه معاملات فصلی، تا 45 روز پس از پایان هر فصل است.
اگر اظهارنامه مالیاتی در زمان مقرر ارسال نشود جریمه چگونه محاسبه میشود؟
طبق ماده 192 ق.م.م، از زمان انقضای تاریخ معین برای ارسال اظهارنامه مالیاتی جریمه دیرکرد به شرح زیر محاسبه میشود؛
الف) جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی: جریمه دیرکرد یا عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقوقی (شرکتها) معادل 30درصد میزان مالیات آنهاست.
ب) جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی: جریمه دیرکرد یا عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی معادل 10درصد میزان مالیات آنهاست.
اظهارنامه برآوردی چیست؟
مودیان مالیاتی موظف هستند که در زمان مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم نمایند. اگر مودی به هر دلیلی اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نکند، طبق قانون 97 ق.م.م ، اظهارنامه برآوردی جایگزین آن میشود که هزینههای سنگینی را بر فعالین اقتصادی وارد میکند.
اظهارنامه برآوردی با ورود به طرح جامع شبکه بانکی، ثبتاحوال، بیمه، ثبتاسناد، سامانه جامع تجارت و غیره انجامپذیر است. سازمان امور مالیاتی با ورود به شبکه بانکی سازمانهای ذکر شده، فعالیتها و اطلاعات درباره کسبوکار فعالین اقتصادی را دریافت کرده و اظهارنامه برآوردی را باتوجهبه اطلاعات دریافتی از آنها برآورد و تنظیم میکند و مالیات تعلقگرفته به مودی را در برگ تشخیص مالیات درج کرده و تسلیم مینماید.
اگر مودی به این اظهارنامه معترض باشد، ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیاتی میتواند نسبت به مالیات برآورد شده سازمان امور مالیاتی اعتراض کند. برای این کار باید اعتراض خود را کتباً به دبیرخانه سازمان امور مالیاتی ارسال کند.
برگ تشخیص مالیات چیست؟
این برگ توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای تمام اصناف و شرکتها صادر میشود که در آن میزان و نوع مالیات تعیین میگردد.
چرا اشخاص حقوقی (شرکتها) باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند؟
هر شرکتی باید در کمتر از 2 ماه از تأسیس، تشکیل پرونده مالیاتی بدهد و حق تمبر مالیات سرمایه خود را پرداخت نماید. درصورتیکه شرکت در زمان مقرر این کار را انجام ندهد بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم مرتکب جرم شده است.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه میشود؟
در سال 1401 نرخ مالیات بر ارزش افزوده 9% است.
نحوه دریافت گواهینامه ارزش افزوده چگونه است؟
مودی ابتدا باید پرونده مالیات ارزش افزوده تشکیل داده و پس از تشکیل پرونده باید از طریق سایت ارزش افزوده درخواست دریافت گواهینامه ارزش افزوده نماید.
نحوه ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟
باید به سایت www.evat.ir مراجعه کرده و اظهارنامه ارزش افزوده خود را ارسال کنید.
آیا فقط با ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تکالیف قانونی ما تمام است؟
خیر. هنگام رسیدگی ممیزین امور مالیاتی ارائه اسناد و مدارک مثبته جهت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده به شرح زیر الزامی است :
- گواهی ثبتنام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
- کلیه صورتحسابهای مربوط به خریدوفروش کالا و خدمات
- دفاتر قانونی
- نسخ اظهارنامههای تأیید شده
- رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض
- برگههای اعلامیه بدهکاری و بستانکاری
- نوارهای صندوق
- اسناد گمرکی و حملونقل بیمه
- سایر مستندات معاملات و عملیات
وکیل مالیاتی کیست؟ چرا باید وکیل مالیاتی داشته باشیم؟
وکیل مالیاتی شخص است که به تمام امور مالیاتی تسلط کامل دارد و به بنگاههای اقتصادی مشاوره مالیاتی تخصصی ارائه مینماید.
درصورتیکه وکیل مالیاتی متخصصی برای کسبوکار خود انتخاب کنید نهتنها این کار شما را از نظر اقتصادی در تنگنا قرار نمیدهد بلکه میتواند برای کسبوکار شما سودده نیز باشد. یک وکیل مالیاتی باتجربه میتواند با راهکارهای قانونی میزان مالیات و جرائم مالیاتی شما را به کمترین میزان کاهش دهد و از انجام اموری که سبب جریمه سنگین مالیاتی برای شما شود جلوگیری کند.
شما هم پرسشهای مالی بیمه حسابداری و حسابرسی خود را از طریق بخش کامنت همین صفحه، مطرح نمایید.